Mint minden beszélgetésen alapuló segítségadási technikában, a sport coachingban is a kommunikációnak nagyon fontos szerepe van. Az értő, empatikus hallgatás, figyelem és a kérdéstípusok megfelelő kombinációja adja a folyamat sikerességét, hatékonyságát.
- A coach aktív figyelemmel kíséri a folyamatot és a megértést segítő kérdésekre helyezi a hangsúlyt.
- Elősegíti a megértését a problémának, belátásra, cselekvésre késztet.
- A kérdések célja az, hogy az ügyfelet közelebb vigye az általa kívánt cél/célok eléréséhez.
Nemcsak a válaszokra, de a nonverbális kommunikációra is figyelmet kell fordítani, hiszen a kommunikáció verbális és nonverbális jelekből tevődik össze. Így a hangszínből, a hangerőből, a tempóból, a szünetekből ugyanúgy kell olvasni, mint a mimikából, testtartásból, vagy a gesztusokból.
A coach fontos feladata a hallottak összefoglalás és az elhangzottak tükrözése.
A coaching eszközök is a kommunikáció részei. A kreatív coaching eszközök használata (képek, szimbólumok, kártyák) segítik az asszociációkat. Ez azonban nagy körültekintést igényel.
Kérdezéstechnika
Mivel a coaching alapja a kérdés, felmerül, hogy milyen a jó kérdésfeltevés?
Mindig legyen világos, érthető, de sosem öncélú, kíváncsiskodó. A válaszadásnál mindenképpen adjunk elég időt a gondolkodásra. A válaszok elhangzásakor legyünk tapintatosak, bátorítóak, emeljük ki a pozitívumokat.
- megfelelő időben
- rövid, érthető
- a folyamat során alkalmazott kérdéseket többféle szempont alapján csoportosíthatók
Coach kompetenciák
A coaching sikerének fontos tényezője a segítő szakember kompetenciája.
Rendelkeznie kell szakmai kompetenciákkal, mint a kérdezéstechnika, módszerek ismerete, értőfigyelem, empátia.
A meglévő tudás, ismeret, felismerés és megélés mellett fontos az elméletek, tapasztalatok, készségek és képességek köre is.
Kompetenciák:
- személyiség
- terepkompetencia
- tanulási koncepciók
- beszélgetésvezetés
- kultúra
- szakma
- csoport
- tapasztalat
- dinamika
Kérdésed van, elakadtál, keress bátran!